Wednesday 14 September 2011

Penilaian Kemahiran Bahasa ( Penilaian Kemahiran Menulis )

Kemahiran Menulis
Konsep
©       Penilaian secara penulisan melibatkan aktiviti menyemak dan memeriksa tugasan dan hasil penulisan murid seperti :
Ø  Karangan
Ø  Laporan projek/kerja kursus/folio
Ø  Latihan dan ujian bertulis
Ø  Huraian atau tafsiran peta, jadual, graf atau carta.

Instrumen Penilaian Penulisan
©       Digunakan untuk mengesan kemahiran bahasa dan perkembangan intelek murid yang meliputi kemahiran seperti yang berikut :
Ø  Kemahiran menulis
Ø  Menyusun idea
Ø  Penggunaan tanda baca
Ø  Perbendaharaan kata
Ø  Mengaplikasi
Ø  Mentafsir
Ø  Menilai



PERLU DIINGAT
Dalam menyediakan soalan-soalan yang sahih, perkara berikut perlu diambil kira :
Ø  Soalan menepati kemahiran yang hendak diuji
Ø  Bahasa yang digunakan jelas dan mudah difahami
Ø  Bilangan soalan sesuai dengan masa yang diperuntukkan.
Ø  Aras kesukaran soalan dipelbagaikan
Ø  Skema pemarkahan disediakan

Bentuk Item
©       Bentuk Item Objektif (HYPERLINK)
©       Bentuk Item Subjektif


Mengesan Serta Merta
©       Tujuan  mengesan penguasaan hasil pembelajaran dgn serta-merta semasa pengajaran harian
©       Contoh : Menilai kefahaman dan pengetahuan serta kemahiran berbahasa melalui hasil kerja murid.
©       
Merekod & Melapor :
Ø  Perlu direkod
Ø  Dilaporkan jika perlu
©       Bagaimana ?
Ø  Dirancang jika perlu
Ø  Individu @ kumpulan
Ø  Tiada instrumen khusus

Tindakan Susulan :
©       Perlu tindakan serta-merta seperti;
Ø  Bimbingan
Ø  Teguran
Ø  Nasihat
Ø  Pujian


Mengesan Kemajuan
©       Tujuan  mengesan kekuatan dan kelemahan selepas beberapa pembelajaran
©       Bagaimana?
Ø  Perlu dirancang
Ø  Individu @ kumpulan
Ø  Gunakan instrumen seperti : lembaran kerja dan ujian bertulis
©       
Merekod & Melapor
Ø  Perlu direkod
Ø  Dilaporkan jika perlu
©       
Tindakan Susulan
Ø  Perlu tindakan susulan
©       Contoh :
Ø  menilai laporan bertulis
Ø  Menilai murid melalui ujian: objektif @ subjektif



Mengesan Pencapaian
©       Tujuan – mengesan pencapaian selepas beberapa pembelajaran
©       Bagaimana?
Ø  Perlu dirancang
Ø  Secara individu
Ø  Gunakan ujian bertulis
©     
  Tindakan susulan
Ø  Harus diambil jika perlu
©       Contoh :
Ø  Melalui ujian bertulis seperti ujian objektif dan subjektif
©     
  Merekod & melapor
Ø  Perlu direkod
Ø  Perlu dilapor

No comments:

Post a Comment