Kemahiran Menulis
Konsep
© Penilaian secara penulisan melibatkan aktiviti menyemak dan memeriksa tugasan dan hasil penulisan murid seperti :
Ø Karangan
Ø Laporan projek/kerja kursus/folio
Ø Latihan dan ujian bertulis
Ø Huraian atau tafsiran peta, jadual, graf atau carta.
Instrumen Penilaian Penulisan
© Digunakan untuk mengesan kemahiran bahasa dan perkembangan intelek murid yang meliputi kemahiran seperti yang berikut :
Ø Kemahiran menulis
Ø Menyusun idea
Ø Penggunaan tanda baca
Ø Perbendaharaan kata
Ø Mengaplikasi
Ø Mentafsir
Ø Menilai
PERLU DIINGAT
Dalam menyediakan soalan-soalan yang sahih, perkara berikut perlu diambil kira :
Ø Soalan menepati kemahiran yang hendak diuji
Ø Bahasa yang digunakan jelas dan mudah difahami
Ø Bilangan soalan sesuai dengan masa yang diperuntukkan.
Ø Aras kesukaran soalan dipelbagaikan
Ø Skema pemarkahan disediakan
Bentuk Item
© Bentuk Item Objektif (HYPERLINK)
© Bentuk Item Subjektif
Mengesan Serta Merta
© Tujuan – mengesan penguasaan hasil pembelajaran dgn serta-merta semasa pengajaran harian
© Contoh : Menilai kefahaman dan pengetahuan serta kemahiran berbahasa melalui hasil kerja murid.
©
Merekod & Melapor :
Ø Perlu direkod
Ø Dilaporkan jika perlu
© Bagaimana ?
Ø Dirancang jika perlu
Ø Individu @ kumpulan
Ø Tiada instrumen khusus
Tindakan Susulan :
© Perlu tindakan serta-merta seperti;
Ø Bimbingan
Ø Teguran
Ø Nasihat
Ø Pujian
Mengesan Kemajuan
© Tujuan – mengesan kekuatan dan kelemahan selepas beberapa pembelajaran
© Bagaimana?
Ø Perlu dirancang
Ø Individu @ kumpulan
Ø Gunakan instrumen seperti : lembaran kerja dan ujian bertulis
©
Merekod & Melapor
Ø Perlu direkod
Ø Dilaporkan jika perlu
©
Tindakan Susulan
Ø Perlu tindakan susulan
© Contoh :
Ø menilai laporan bertulis
Ø Menilai murid melalui ujian: objektif @ subjektif
Mengesan Pencapaian
© Tujuan – mengesan pencapaian selepas beberapa pembelajaran
© Bagaimana?
Ø Perlu dirancang
Ø Secara individu
Ø Gunakan ujian bertulis
©
Tindakan susulan
Ø Harus diambil jika perlu
© Contoh :
Ø Melalui ujian bertulis seperti ujian objektif dan subjektif
©
Merekod & melapor
Ø Perlu direkod
Ø Perlu dilapor
No comments:
Post a Comment