Kemahiran Lisan
v Penilaian lisan dibuat untuk mendapatkan maklumat hasil interaksi antara:
© pelajar dengan pendidik
© pelajar dengan pelajar
© pelajar dengan bahan pembelajaran
Aspek yang boleh dinilai ialah :
© kefahaman konsep
© pengetahuan fakta
© pemikiran peringkat tinggi
© kecekapan mendengar
© penggunaan bahasa yang tepat
© kecekapan metematik
© gaya persembahan/ kelancaran berbahasa
© pertuturan dan sikap
v Kemahiran lisan melibatkan dua kemahiran asas iaitu:
© kemahiran mendengar
© kemahiran bertutur.
Kemahiran Mendengar
Ø Kemahiran paling asas
· Berlaku pada peringkat penerimaan
· Murid yg telah menguasai kemahiran ini mampu bertutur, memahami, dan mentafsir apa yg didengar.
Kemahiran Bertutur
Ø Melafazkan bunyi-bunyi bahasa drpd alat-alat artikulasi
Ø Peringkat penglahiran
Ø Perlu ditiru & diajuk
Ø Model bahasa lemah hasil ajukan yg lemah, tapi model bahasa baik tidak semestinya menjamin ajukan yg baik.
Tujuan Kemahiran Lisan
© Menyebut perkataan / ayat dgn betul
© Melatih murid mendengar & memahami pertuturan org lain.
© Untuk berinteraksi dgn org lain (menyampaikan perasaan, kehendak, dll).
© Melatih murid agar berkeyakinan & percaya kepada diri (berani bercakap, menyatakan perasaan dan kehendak)
© Membolehkan murid bertutur menggunakan ayat yang tersusun, perkataan yang sesuai, & perbendaharaan kata yang luas.
Kemahiran-Kemahiran Yg Boleh Diperoleh Oleh Murid :
© Bertutur dengan tenang menggunakan gaya yang betul
© Bertutur dengan nada, intonasi, & sebutan yang betul.
© Mendengar dengan baik, memahami perkara yang didengar, & menghormati pertuturan orang lain.
© Bercerita & membuat laporan menggunakan bahasa yg menarik & betul.
© Berkebolehan memberi arahan dengan berkesan.
© Mengunakan bahasa yang baik mengikut situasi.
Kemahiran lisan boleh dinilai melalui aktiviti seperti yang berikut:
© bacaan kuat
© syarahan
© perbahasan
© bercerita
© perbincangan
© hafazan
© temu bual
© soal jawab
© nyanyian
© deklamasi sajak
© mendengar dan memberi respon secara lisan
Penilaian lisan membolehkan guru :
© mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis.
© mendapat maklumat serta-merta tentang pengetahuan dan kefahaman murid.
© mengesan kebolehan murid dalam kemahiran membaca dan menghafaz.
© mengesan kelancaran dalam sebutan.
© mengesan amalan dan sikap murid secara serta merta.
© Instrumen penilaian lisan boleh dipelbagaikan merangkumi soalan dan aktiviti yang memerlukan respon murid dalam bentuk lisan.
© Contoh : PLBS
Menyediakan instrumen
© soalan, pernyataan, ilustrasi dan bahan rangsangan perlu jelas dan mudah difahami.
© aktiviti/bahan boleh merangsang murid mengeluarkan idea.
© pelbagai bentuk soalan seperti soalan bertumpu dan bercapah digunakan untuk merangsang murid berfikir.
© aras kesukaran perlu sesuai dengan kebolehan murid.
Konsep Kemahiran Mendengar
© Gabungan segala yg didengar, difahami dan diingat.
© Pendengaran berlaku melalui latihan khas yang dilakukan secara berperingkat-peringkat.
© Individu lebih banyak belajar daripada pengalaman daripada kecerdasan otak.
© Harus berlaku melalui pemikiran, bukan perasaan.
© Aspek fizikal, psikologi, neurologi mempengaruhi proses mendengar.
© Pendengaran untuk hiburan (tindak balas positif)
Peringkat Mendengar
- mendengar deretan bunyi
- Memahami bunyi-bunyi yg didengar
- Menilai bunyi-bunyi yg didengar
- Bertindak terhadap bunyi
Jenis-jenis mendengar
© Mendengar pasif
Ø Tidak berupaya memahami keseluruhan perkataan yg diujuarkan
Ø Faktor bahan tidak menarik, tidak bermakna, persekitaran.
© Mendengar secara bertelau-telau
Ø Berlaku pd pelajar bahasa ke-2
Ø Lemah dalam bahasa yang dipelajari & tidak didedahkan kepada suasana bahasa tersebut.
© Mendengar tanpa tindak balas
Ø Mendengar tp tidak bertindak balas
Ø Tidak beremosi dan tidak memahami
© Mendengar secara menebuk-nebuk
Ø Berlaku pada pelajar bahasa ibunda
Ø Pasti & yakin telah menguasai bahasa tersebut tetapi sebenarnya tidak
© Mendengar secara beremosi
Ø Mendengar & mampu meransang emosi
Ø Merasa sesuatu dan bertindak balas
© Mendengar secara berhati-hati
Ø Mendengar teliti (kata demi kata, ayat demi ayat)
Ø Memahami ujaran dgn tepaT
© Mendengar secara kritikal
Ø Mampu membezakan yg benar & palsu (berfikir kritis dan analitis)
Ø PnP KBKK
© Mendengar secara pengamatan
Ø Murid sudah mampu berfikir kritikal
Ø Mendengar berdasarkan pengalaman (membuatkan apa yang didengar lebih bermakna)
© Mendengar secara kreatif
Ø Mengulas, mengritik, menilai
Ø Mencapai penguasaan bahasa yang baik
Peringkat-peringkat kemahiran mendengar & contoh :
© Peringkat awal
Ø Melakukan sesuatu yang disuruh
Ø Bertindak terhadap soalan-soalan mudah
Ø Mengecam, mengajuk & memilih bunyi
© Peringkat pertengahan
Ø Mengecam dan mengingat fakta (tepat dan terperinci)
Ø Mengesan urutan
Ø Mengenal sebab dan akibat
© Peringkat maju
Ø Mengenal isi-isi penting
Ø Mengenal peranan dan perhubungan org yang bercakap
Ø Mentafsir maksud
Ø Memberitahu tekanan dan intonasi
Kemahiran Bertutur
Konsep
© Gabungan bunyi-bunyi bahasa
© Berlaku pd peringkat penglahiran (setelah penutur belajar drpd pengalaman berbanding kecerdasan otak)
© Aspek fizikal, kesihatan, persekitaran, jantina, dll mempengaruhi pertuturan
© Pertuturan dikuasai dgn menumpukan aspek fonologi, struktur, intonasi, dan penguasaan sistem bunyi.
Aspek-aspek Pertuturan
a)Sebutan
© murid-murid telah diajar dan dilatih mengenal huruf dan bunyi setiap huruf, suku kata, perkataan, rangkai kata dan ayat
© Semua ini bertujuan untuk melatih murid-murid supaya dapat menyebut sesuatu dengan tepat dan seperti yang sepatutnya mengikut bunyi, ejaan dan makna.
b)Tekanan
© Satu cara menyebut perkataan, frasa atau ayat dengan memberikan tekanan pada tempat-tempat tertentu.
© Biasanya dilakukan pada suku kata.
© Bertujuan untuk menandakan keras atau lembut sesuatu pengucapan itu.
© Lambangnya ialah /?/.
© Dalam BM, tekanan tidak membezakan makna dan digunakan untuk menyedapkan ayat sahaja seperti dalam sajak.
c) Panjang-pendek (Mora)(Harakat)
© Kadar sesuatu bunyi itu diucapkan
© Lambangnya ialah [:] , [::] adalah 2 mora , [.] adalah setengah mora
d) Kefasihan
© boleh bercakap dan membunyikan kata dalam bentuk yang kemas, teratur, lancar, tepat dan jelas.
e) Laras bahasa
© kemampuan menggunakan bahasa dalam pelbagai konteks, suasana, atau situasi yang sesuai
© melatih pelajar menggunakan bahasamengikut larasnya.
© Bertujuan untuk berkomunikasi.
f) Tatabahasa
© merupakan satu sistem pertuturan atau undang-undang yang menggabungkan perkataan untuk membentuk ayat-ayat.
© Tatabahasa terdiri daripada fonologi, morfologi, dan sintaksis
© fonologi, murid harus boleh membunyikan kata dan menyebut dengan tepat.
© morfologi, mereka harus memilih, membina, dan menggunakan perkataan dengan tepat dan betul.
© sintaksis, murid harus boleh membina ayat-ayat dengan menggunakan tatabahasa yang betul, jekas dan kemas.
© Penggunaan intonasi, tekanan, jeda, gaya, dan sebagainya baris sesuai dengan bahasa yang dituturkan.
g) Jeda
© jeda = persendian
© digunakan untuk memisahkan elemen-elemen linguistic seperti perkataan, rangkai kata atau ayat.
© Dalam sesuatu ayat yang digunakan, jeda digunakan sebagai hentian sebentar.
© Lambang /#/ (apabila digunakan ia boleh membawa makna yang berbeza)
© /+/ = lambang pemisah antara suku kata atau perkataan.
h) Intonasi
© merupakan bunyi yang menaik atau menurun.
© juga disebut sebagai nada suara
© intonasi ayat dalam bahasa Melayu biasanya tidak sama dan berbeza-beza mengikut jenis ayat yang dituturkan.
© intonasi boleh menaik, menurun, mendatar, meninggi, dan sebagainya.
I)Nada
© nada ialah keadaan bunyi yang menrik atau menurun sewaktu sesuatu perkataan atau suku kata dilafazkan.
© nada tidak bersifak fonemik.
j) Kelancaran
© bermaksud boleh bertutur atau bercakap dengan baik dan kemas.
© murid boleh mengeluarkan idea, pendapat, dan pandangan dengan baik dan menuturkannya dengan baik dan dalam bahasa yang kemas, licin, dan teratur.
Gaya Bahasa Berdasarkan Nada
© Gaya yg sederhana
Ø Memberi arahan, perintah, pelajaran, bahan kuliah, dll.
Ø Bertujuan utk menyampaikan maklumat, bahasa utk menyentuh perasaan atau menghasilkan suasana tertentu.
© Gaya bahasa mulia & bertenaga
Ø Bertujuan utk menggerakkan pendengar / pembaca utk bertindak
Ø Menekankan aspek tenaga yg ada pd bahasa melului pilihan atau susunan kata tertentu.
© Gaya menengah
Ø Bertujuan utk menghasilkan suasana yang tenang dan damai.
Ø Nada bersifat lemah lembut, penuh kasih sayang, dan mengandungi sifat lucu.
Ø Cth situasi: pesta dan rekreasi
Faktor Mempengaruhi Pertuturan
© Kecerdasan – kemampuan menghasilkan bahasa
© Kesihatan – kanak-kanak sakit (penguasaan bahasa terganggu)
© Fizikal – alat artikulasi
© Alam sekeliling – sosioekonomi dan perhubungan keluarga
© Jantina – perempuan cepat, lelaki lambat
© Dwibahasa – ekabahasa lebih cepat
© Umur – kelembutan & kebolehan menghasilkan bunyi mengikut umur. Kematangan alat artikulasi.
No comments:
Post a Comment