Definisi Brosur
© Risalah yang memberikan maklumat atau keterangan ringkas tentang sesuatu. Penilaian bahasa berasaskan projek : “Power Point”, risalah dan web.
Rubrik Pemarkahan
TAHAP / KRITERIA | LEMAH (0-5 MARKAH) | SEDERHANA (6-8 MARKAH) | CEMERLANG (9-10 MARKAH) | ||
KREATIVITI DAN KEASLIAN | Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain (plagiat). | Mempunyai kekreatifan dan keaslian. | Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu menarik perhatian umum. | ||
FUNGSI | Rekabentuk dan paparan salah. | Rekabentuk dan paparan betul tetapi kurang menarik perhatian. | Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti brosur yang sebenar. | ||
TATABAHASA | Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah. | Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik tetapi masih boleh diperbaiki lagi. | Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik, jelas dan tidak mengandungi kesalahan. | ||
ILUSTRASI | Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada langsung ilustrasi. | Menggunakan ilustrasi sekadar mencukupi syarat. | Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan sesuai. |
Powerpoint
© Microsoft Powerpoint adalah pakej persembahan grafiks yang lengkap. Ia menyediakan semua keperluan dalam mengeluarkan persembahan secara professional.
© Melalui kursus asas ini, persembahan akan dapat dibentuk dengan menghasilkan dari slaid pertama hingga slaid terakhir dengan mendedahkan ciri-ciri tambahan persembahan seperti ‘background format’, ‘drawing’, ‘colour’, ‘transitions’ dan ‘animations’, ‘drawing tools’ dan ciri-ciri pengawalan masa, yang mana akan memudahkan seseorang untuk menjadi pengendali persembahan yang professional.
Matlamat
Ø Matlamat bagi powerpoint adalah menggalakkan pelajar dan guru menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran yang bersifat tempatan dan membanyakkan bahan pengajaran dan pembelajaran berasaskan ICT.
Objektif
Ø Objektif powerpoint pula ialah merangsangkan para pelajar dan guru mencipta bahan pengajaran dan pembelajaran berasaskan ICT serta menjalinkan kerjasama antara pelajar dan guru.
Ciri-Ciri
Ø Pemilihan jenis bahan multimedia berasaskan power point mestilah berdasarkan tajuk pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan pelajaran semasa
Ø Bahan yang dipertandingkan mestilah mengikut kriteria seperti berikut:
ü Hasil ciptaan sendiri
ü Berkonsepkan Pembelajaran Kendiri
ü Berasaskan Windows
ü Interaktif
Aspek Penilaian
1. Warna, pengurusan ruang dan kreativiti
2. Keberkesanan kesinambungan persembahan
3. Ketepatan isi kandungan
4. Kelengkapan laporan
5. Cara penyampaian maklumat
6. Keistimewaan persembahan
7. Hasil ciptaan persembahan multimedia yang terpilih akan direkodkan dalam cd
8. Masa terhad untuk persembahan.
Risalah
1. Persembahan yang menarik
2. Pemilihan isi yang menarik
3. Topik yang menarik
4. Penggunaan laras bahasa yang sesuai
5. Ringkas dan padat
6. Mempunyai ransangan yang lain (gambar, maklumat tambahan)
7. Menarik perhatian
8. Rekaan yang sesuai
9. Mengetahui golongan sasar yang difokus.
Halaman Sesawang (WEB)
1. Persembahan rekaan
2. Penggunaan teknologi maklumat yang efektif
3. Pemilihan latar, warna, jenis tulisan dan saiz, dan juga rekaan halaman
4. Pemilihan topik yang sesuai dan tidak menyentuh isu-isu yang negatif dan sensitif
5. Mengetahui golongan sasar yang dikehendaki
6. Penggunaan laras bahasa yang sesuai.
7. Mempunyai maklumat tambahan
8. Mempunyai jaringan yang luas
No comments:
Post a Comment