PENGUJIAN
Konsep Pengujian
© Merupakan satu kaedah dalam pengukuran dan dijalankan dengan cara yang sistematik.
© Ia juga satu cara bagi mengukur tingkah laku seseorang individu.
© Ia dilaksanakan dalam tiga peringkat iaitu, sebelum, semasa dan selepas sesuatu pengajaran
© Ujian boleh diberikan sebelum sesuatu pengajaran berlaku dengan tujuan untuk mengumpul maklumat.
© Ujian itu dikenali sebagai ujian pra atau pretest.
© Semasa pengajaran dan pembelajaran berlaku ujian diberikan sama ada secara lisan atau bertulis.
© Ujian ini bagi mengetahui kemajuan yang dicapai oleh pelajar-pelajar dan pemahaman mereka terhadap P&P guru.
© Ujian merupakan satu alat. Ujian ialah bahan yang bertulis atau tercetak atau terakam yang telah dibentuk oleh guru untuk menguji sesuatu kemahiran bahasa di dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa.
© Contohnya, guru membina ujian kloz bagi menguji kefahaman membaca atau ujian imlak bagi menguji kefahaman mendengar.
© Namun, ujian mungkin menjadi kurang baik jika pentadbir ujian menggunakannya dan menginterpretasinya secara tidak jujur.
© Oleh itu, ujian perlulah digunakan sesuai dengan perkara yang hendak diuji itu.
© Contohnya, jika guru menguji tahap kefahaman murid Tahun 4 dengan menggunakan bahan bacaan yang layak untuk Tingkatan 1, sudah semestinya keputusan pelajar ini tidak menggalakkan.
© Instrumen atau prosedur untuk mengukur kuantiti atau kualiti sesuatu pembolehubah (variable) yang terdapat pada subjek (pelajar)
Ø Ujian : Suatu cara sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku individu individu (pelajar).
Ø Bahan ukur : Soalan yang kebolehpercayaan.
Ø Tujuan pengujian : mengesan kemajuan / pencapaian / penguasaan pelajar terhadap sesuatu bidang pelajaran.
Peringkat Pengujian
© Persediaan
© Pelaksanaan
© Pemeriksaan
No comments:
Post a Comment