- Ia menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta memberikan panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item soalan
Kepentingan JSU
- Dapat mengelakkan ujian yang dibina secara sembarangan dan dapat dilakukan secara terancang dan rapi.
- Dalam JSU, bilangan soalan bagi sesuatu tajuk diberi berdasarkan pentingnya tajuk atau objektif pelajaran
- Akan menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
- Membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.
- Dapat menstabilkan taraf dan aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
- Perbandingan dapat dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain
JSU mengandungi maklumat tentang:
- Bentuk dan panjangnya ujian
- Aras kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
- JSU yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan kesahan dan kebolehpercayaan ujian itu.
- Pembahagian soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan penegasan yang diberi dalam pengajaran.
- Kepentingan aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang akan diuji.
- Terdapat dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan soalan subjektif. Penggubal soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
- Masa mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawabsoalan.
- Pengetahuan
- Aplikasi
- Kefahaman
- Analisis
- Sintesis
- Penilaian
Ciri soalan
- Memerlukan calon mengingat semula.
- Jawapan calon menggunakan bahasa asal
Contoh Kata Kerja
- Labelkan
- Senaraikan
- Manakah
- Apakah
ARAS KEFAHAMAN
Ciri Soalan
- Memerlukan calon memahami fakta dan menghuraikannya, memberi contoh atau illutrasidalam bahasanya sendiri
Contoh Kata Kerja
- Terangkan
- Jelaskan
- Huraikan
- Tukarkan
ARAS APLIKASI
Ciri Soalan
- Memerlukan calon menyelesaikan masalah
- Masalah diselesaikan dengan cara tersendiri menggunakan gabungan teori, pengalaman dan pelbagai kaedah penyelesaian masalah yang mempunyai unsur persamaan.
Contoh Kata Kerja
- Selesaikan
- Binakan
- Carikan
- Tunjukkan
- Kirakan
- Demonstrasikan
No comments:
Post a Comment